Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 23 to 29.
In our connected globalized world, the languages which dominate communications and business, Mandarin, Hindi, English, Spanish and Russian amongst others, are placing small languages spoken in remote places under increasing pressure. Fewer and fewer people speak languages such as Liki, Taushiro and Dumi as their children shift away from the language of their ancestors towards languages which promise education, success and the chance of a better life. While to many parents, this may appear a reasonable choice, giving their offspring the opportunity to achieve the sort of prosperity they see on television, the children themselves often lose touch with their roots. However, in many places the more reasonable option of bilingualism, where children learn to speak both a local and a national language, is being promoted. This gives hope that many endangered languages will survive, allowing people to combine their links to local tradition with access to wider world culture.
While individuals are free to choose if they wish to speak a minority language, national governments should be under no obligation to provide education in an economically unproductive language, especially in times of budget constraints. It is generally accepted that national languages unite and help to create wealth while minority regional languages divide. Furthermore, governments have a duty to ensure that young people can fulfill their full potential, meaning that state education must provide them with the ability to speak and work in their national language and so equip them to participate responsibly in national affairs. People whose language competence does not extend beyond the use of a regional tongue have limited prospects. This means that while many people may feel a sentimental attachment to their local language, their government's position should be one of benign neglect, allowing people to speak the language, but not acting to prevent its eventual disappearance.
Many PhD students studying minority languages lack the resources to develop their language skills, with the result that they have to rely on interpreters and translators to communicate with speakers of the language they are studying. This has a detrimental effect on the quality of their research. At the same time, they have to struggle against the frequently expressed opinion that minority languages serve no useful purpose and should be allowed to die a natural death. Such a view fails to take into account the fact that a unique body of knowledge and culture, built up over thousands of years, is contained in a language and that language extinction and species extinction are different facets of the same process. They are part of an impending global catastrophe which is beginning to look unavoidable.
(Adapted from Complete Advanced by Guy Brook - Hart and Simon Haines)
Câu 29 (TH): The word “facets” in the last paragraph could be best replaced by _____.
A. aspects
B. problems
C. procedures
D. products
Câu 29: Đáp án A
Từ “facets” trong đoạn cuối có thể được thay thế bởi từ _____________.
A. khía cạnh, mặt
B. vấn đề
C. tiến trình
D. sản phẩm
=> facet (n): mặt, khía cạnh = aspect
Thông tin: Such a view fails to take into account the fact that a unique body of knowledge and culture, built up over thousands of years, is contained in a language and that language extinction and species extinction are different facets of the same process.
Tạm dịch: Quan điểm này không thể tính đến sự thật rằng sự hợp nhất của kiến thức và văn hóa, được xây dựng qua hàng ngàn năm, được chứa đựng trong một ngôn ngữ và rằng sự tuyệt chủng của ngôn ngữ và sự tuyệt chủng của các loài là các khía cạnh khác nhau của cùng một quá trình.
Dịch bài đọc:
Trong thế giới được kết nối toàn cầu của chúng ta, những ngôn ngữ mà chi phối được giao tiếp và kinh doanh, tiếng Trung, tiếng Hindi (Ấn Độ), tiếng Anh, tiếng Tây Ban Nha và tiếng Nga là những tiếng trong số các ngôn ngữ lớn đó, đang đặt các ngôn ngữ nhỏ chỉ được nói ở vùng sâu vùng xa dưới áp lực ngày càng lớn. Ngày càng ít người nói các ngôn ngữ như Liki, Taushiro và Dumi vì con cái họ đã chuyển từ ngôn ngữ của tổ tiên sang sử dụng ngôn ngữ quốc gia, cái mà hứa hẹn cung cấp cho họ giáo dục, thành công và cơ hội có một cuộc sống tốt hơn. Trong khi với nhiều cha mẹ, điều này có thể là một lựa chọn hợp lý, giúp con cái họ có cơ hội đạt được các thành tựu mà họ thấy trên truyền hình, thì những đứa trẻ lại tự đánh mất cội nguồn. Tuy nhiên, ở nhiều nơi, một lựa chọn hợp lý hơn là song ngữ, nơi mà trẻ em học nói cả ngôn ngữ địa phương lẫn ngôn ngữ quốc gia, đang được đẩy mạnh. Điều này mang lại hi vọng rằng nhiều ngôn ngữ đang có nguy cơ tuyệt chủng sẽ sống sót, cho phép mọi người kết nối truyền thống của địa phương với văn hóa thế giới rộng lớn hơn.
Trong khi các cá nhân được tự do chọn lựa liệu họ có muốn sử dụng ngôn ngữ thiểu số hay không, thì các chính phủ lại không bắt buộc phải cung cấp một nền giáo dục không có lợi về mặt kinh tế, đặc biệt là trong thời đại hạn chế về ngân sách. Người ta thường chấp nhận rằng các ngôn ngữ quốc gia hợp nhất và giúp tạo ra sự giàu có trong khi các ngôn ngữ vùng thiểu số lại phân chia. Hơn nữa, các chính phủ có nhiệm vụ đảm bảo rằng những người trẻ tuổi có thể phát huy hết tiềm năng của họ, nghĩa là giáo dục nhà nước phải cung cấp cho họ khả năng nói và làm việc bằng ngôn ngữ quốc gia của họ và do đó trang bị cho họ tham gia một cách có trách nhiệm vào các công việc quốc gia. Những người có khả năng ngôn ngữ không vượt quá khả năng sử dụng ngôn ngữ khu vực có triển vọng hạn chế. Điều này có nghĩa rằng trong khi nhiều người cảm thấy khá gắn kết với ngôn ngữ địa phương họ, thì thái độ của chính phủ nên là nhẹ nhàng phớt lờ, vẫn cho phép họ nói ngôn ngữ đó, nhưng lại không làm gì để bảo tồn nó khỏi sự biến mất dần dần.
Nhiều nghiên cứu sinh đang nghiên cứu các ngôn ngữ thiểu số bị thiếu hụt về tư liệu để phát triển các kĩ năng của họ, và kết quả là họ phải phụ thuộc vào các biên dịch và thông dịch để giao tiếp với những người nói ngôn ngữ mà họ đang học. Điều này gây tác động tiêu cực đến chất lượng các nghiên cứu của họ. Đồng thời, họ phải đấu tranh chống lại quan điểm thường xuyên được bày tỏ rằng các ngôn ngữ thiểu số không phục vụ mục đích hữu ích và nên được phép mất đi một cách tự nhiên. Quan điểm này không thể tính đến sự thật rằng sự hợp nhất của kiến thức và văn hóa, được xây dựng qua hàng ngàn năm, được chứa đựng trong một ngôn ngữ và rằng sự tuyệt chủng của ngôn ngữ và sự tuyệt chủng của các loài là các khía cạnh khác nhau của cùng một quá trình. Chúng là một phần của thảm họa toàn cầu sắp xảy ra mà dường như không thể tránh khỏi.
Gói VIP thi online tại VietJack (chỉ 400k/1 năm học), luyện tập gần 1 triệu câu hỏi có đáp án chi tiết
Câu 48 (TH): Volunteer organisations are generally small-staffed, so they need to _______ lots of volunteers for a huge event.
Câu 37 (VD): In _________ 1950s, many people moved from _________ West Indies to _________ England because their life was so hard there.
Câu 39 (TH): Thank you for your kind offer _________ dinner at your apartment. It was excellent.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is CLOSEST in meaning to the sentence given in each of the following questions from 30 to 31.
Câu 31 (VDC): We were all in awe of the fact that the new manager was our old friend Duncan.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that best combines each pair of sentences in the following questions from 32 to 33.
Câu 33 (VD): I do my homework and schoolwork in separate books. I don't get muddled up.
Câu 46 (VD): He _________ the club on recommendation from his friend Jack.
Câu 50 (VD): It seems that they had had a ________ row, as she had locked him out of the apartment all night long.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions from 36 to 50.
Câu 36 (NB): None of the old people likes living in urban areas, _________?
Câu 38 (VD): Today, Greenpeace has returned to Alaska _________ to stop Shell drilling for Arctic oil.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions from 8 to 10.
Câu 8 (VD): The Guggenheim Museum in New York City is one of the major center for the collection and display of works of abstract art in the United States.
Câu 40 (VD): If I ________ what a bad driver you were, I _________ with you.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions from 8 to 10.
Câu 9 (VD): Many dinosaurs were so much heavy that they spent most of their lives in swamps and shallow lakes where water could support them.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is CLOSEST in meaning to the sentence given in each of the following questions from 30 to 31.
Câu 30 (VDC): I thought his business would fail, but he is really making a go of it.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions from 8 to 10.
Câu 10 (TH): Charles Babbage is generally considered having invented the first computer.
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is CLOSEST in meaning to the sentence given in each of the following questions from 13 to 15.
Câu 15 (VDC): It is difficult for people in serious debt to get out of the spiral of borrowing and paying interest on ever-increasing loans.