Đề thi THPT Quốc gia môn Tiếng anh năm 2022 chọn lọc, có lời giải (30 đề)
Đề thi THPT Quốc gia môn Tiếng anh năm 2022 chọn lọc, có lời giải (Đề số 6)
-
7828 lượt thi
-
50 câu hỏi
-
60 phút
Danh sách câu hỏi
Câu 1:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions
Kiến thức: Phát âm “ou”
Giải thích:
- sought /sɔːt/ B. fought /fɔːt/ C. drought /draʊt/ D. bought /bɔːt/
Phần gạch chân phương án C được phát âm là /aʊ/, còn lại là /ɔː/.
Chọn C
Câu 2:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions
Kiến thức: Phát âm đuôi -ed
Giải thích:
- involved /ɪnˈvɒlvd/ B. damaged /dæmɪdʒd/
- kidnapped /ˈkɪdnæpt/ D. explained /ɪkˈspleɪnd/
Phần gạch chân phương án C được phát âm là /t/, còn lại là /d/.
Chọn C
Câu 3:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions
Kiến thức: Trọng âm từ có 3 âm tiết
Giải thích:
- popular /ˈpɒpjələ(r)/ B. potential /pəˈtenʃl/ C. primary /ˈpraɪməri/ D. generous /ˈdʒenərəs/
Phương án B có trọng âm rơi vào âm tiết 2, còn lại là âm tiết 1.
Chọn B
Câu 4:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions
Kiến thức: Trọng âm từ 2 âm tiết
Giải thích:
- answer /ˈɑːnsə(r)/ B. region /ˈriːdʒən/ C. success /səkˈses/ D. athlete /ˈæθliːt/
Phương án C có trọng âm rơi vào âm tiết 2, còn lại là âm tiết 1.
Chọn C
Câu 5:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
_______ the task is, the sweeter the success is
Kiến thức: So sánh kép
Giải thích:
difficult => more difficult => the most difficult
Vế sau ở dạng so sánh hơn “the sweeter” => vế trước cũng ở dạng so sánh hơn để tạo thành cấu trúc so sánh kép.
Cấu trúc: The more + adj dài + S + V, the + adj-er + S + V.
Tạm dịch: Nhiệm vụ càng khó, thành công càng ngọt ngào.
Chọn A
Câu 6:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
He is French, _______?
Kiến thức: Câu hỏi đuôi
Giải thích:
Vế trước câu hỏi đuôi dạng khẳng định => câu hỏi đuôi dạng phủ định.
He is => isn’t he?
Tạm dịch: Anh ấy là người Pháp, đúng không?
Chọn B
Câu 7:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
: _______, we will have moved in a new house
Kiến thức: Mệnh đề trạng ngữ chỉ thời gian
Giải thích:
Động từ trong mệnh đề chính chia thì tương lai => động từ trong mệnh đề chỉ thời gian chia thì hiện tại.
Loại A, D vì chia thì quá khứ.
After: sau khi
When: khi
Tạm dịch: Khi bạn đến lần sau, chúng tôi sẽ đã chuyển đến một ngôi nhà mới rồi.
Chọn C
Câu 8:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
_______ well in the interview, she hopes to be given the job
Kiến thức: Mệnh đề phân từ / Rút gọn mệnh đề cùng chủ ngữ
Giải thích:
- 2 mệnh đề có cùng chủ ngữ “she” => có thể rút gọn mệnh đề phụ về dạng:
V-ing: nếu mệnh đề được rút gọn mang nghĩa chủ động
Having P2: nếu mệnh đề được rút gọn mang nghĩa chủ động, và hành động này xảy ra trước hành động còn lại
P2 (quá khứ phân từ): nếu mệnh đề được rút gọn mang nghĩa bị động
- to + V-nguyên thể: để … => chỉ mục đích
Chủ ngữ “she” có thể tự thực hiện hành động “perform” (thể hiện) => mệnh đề rút gọn mang nghĩa chủ động.
Câu đầy đủ: She had performed well in the interview. She hopes to be given the job.
Câu rút gọn: Having performed well in the interview, she hopes to be given the job.
Tạm dịch: Thể hiện tốt trong buổi phỏng vấn, cô ấy hy vọng sẽ được nhận công việc.
Chọn D
Câu 9:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
Alex's class is enjoying the picnic _______ the bad weather
Kiến thức: Liên từ / Giới từ
Giải thích:
- although S + V: mặc dù B. in spite of + N/V-ing: mặc dù, bất chấp
- because S + V: bởi vì D. because of + N/V-ing: bởi vì
Sau chỗ trống là cụm danh từ “the bad weather” => loại A, C.
Tạm dịch: Cả lớp của Alex đang tận hưởng buổi dã ngoại bất chấp thời tiết xấu.
Chọn B.
Câu 10:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
This old castle _______ hundreds of years ago
Kiến thức: Câu bị động
Giải thích:
Chủ ngữ “castle” (lâu đài) không thể tự “build” (xây) => câu bị động.
Dấu hiệu: “ago” => thì quá khứ đơn.
Công thức câu bị động thì quá khứ đơn: S + was/were + P2
build => built
Tạm dịch: Lâu đài cổ này đã được xây dựng cách đây hàng trăm năm.
Chọn A
Câu 11:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
Last night, I _________ in bed when I suddenly heard a scream
Kiến thức: Thì quá khứ tiếp diễn / Phối hợp thì
Giải thích:
Hành động đang diễn ra trong quá khứ (chia quá khứ tiếp diễn) thì có hành động khác cắt ngang (chia quá khứ đơn).
Công thức phối hợp thì: S + was/was + V-ing + when + S + V-ed/V cột 2
Hành động đọc sách trên giường đang xảy ra, thì sự việc “nghe thấy tiếng hét” xen ngang hành động đọc.
Tạm dịch: Đêm qua, tôi đang đọc sách trên giường thì tôi đột nhiên nghe thấy tiếng hét.
Chọn D
Câu 12:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
It's great you got that job - you should be proud _______ yourself.
Kiến thức: Giới từ
Giải thích: be proud of sb/sth: tự hào về ai/cái gì
Tạm dịch: Thật tuyệt khi cậu có được công việc đó – cậu nên tự hào về bản thân mình đi!
Chọn C
Câu 13:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
We bought a(n) _______ rug on our holiday to Iran last year
Kiến thức: Trật tự tính từ
Giải thích:
Khi có nhiều tính từ cùng đứng trước 1 danh từ, sắp xếp chúng theo thứ tự: OSASCOMP + N. Trong đó:
O – opinion: quan điểm
S – size: kích thước
A – age: độ tuổi (mới, cũ, trẻ, già,…)
S – shape: hình dạng
C – color: màu sắc
O – origin: nguồn gốc
M – material: chất liệu
P – purpose: mục đích
N – noun: danh từ
beautiful (adj): đẹp => chỉ quan điểm
old (adj): cũ, cổ => chỉ tuổi tác
Persian (adj): thuộc Ba Tư => chỉ nguồn gốc, xuất xứ
Tạm dịch: Chúng tôi đã mua một (n) tấm thảm Ba Tư cổ đẹp đẽ trong kỳ nghỉ tới Iran năm ngoái.
Chọn A
Câu 14:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
We didn't want to bother Paul. He was in his room and it looked like he was lost in _______ thought
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- serious (adj): nghiêm túc, nghiêm trọng B. great (adj): to lớn, tuyệt, vĩ đại
- heavy (adj): nặng D. deep (adj): sâu sắc, sâu xa
=> deep thought: suy nghĩ sâu xa
Tạm dịch: Chúng tôi không muốn làm phiền Paul. Anh ấy đang ở trong phòng của mình và có vẻ như anh ấy đang chìm trong suy nghĩ sâu xa.
Chọn D
Câu 15:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
I've been trying to _______ smoking, but I simply can't do it
Kiến thức: Cụm động từ
Giải thích:
- break down: hỏng (máy móc)
- put away: cất đi sau khi đã dùng xong (hoặc để dành lại dùng sau)
- take off: cởi
- give up: từ bỏ
Tạm dịch: Tôi đã cố gắng từ bỏ thuốc lá, nhưng đơn giản là tôi không thể làm được.
Chọn D
Câu 16:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
It is always very _______ to drive at such a high speed
Kiến thức: Từ loại
Giải thích:
Sau tobe “is” và trạng từ “very” cần điền một tính từ.
Đuôi –ly thường là trạng từ, -ous thường là tính từ, -er thường là danh từ.
- danger (n): mối nguy hiểm B. endanger (v): khiến ai/cái gì gặp nguy
- dangerously (adv): một cách nguy hiểm D. dangerous (adj): nguy hiểm
Tạm dịch: Luôn luôn rất nguy hiểm khi lái xe với tốc độ cao như vậy.
Chọn D
Câu 17:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
Mark would prefer to go to university and do a _______ in astronomy, rather than start work
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- degree (n): bằng cấp (trao cho người hoàn thành khóa học kéo dài 3-4 năm)
=> degree in sth
- licence (n): giấy phép (lái xe)
=> licence for sth
- certificate (n): chứng nhận (vượt qua kì thi, dành giải cuộc thi, hoàn thành khóa học kéo dài 1 vài tháng)
=> certificate of sth
- diploma (n): chứng chỉ (trao cho người hoàn thành khóa học kéo dài 1-2 năm)
Tạm dịch: Mark thích học đại học và học để lấy bằng (chuyên ngành) về thiên văn hơn là bắt đầu đi làm.
Chọn A
Câu 18:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
It took some time to get _______ to the slower pace of life in the country after the frantic atmosphere of the city
Kiến thức: Cụm từ
Giải thích: become/get accustomed to something: quen với cái gì
Tạm dịch: Phải mất một thời gian để quen với nhịp sống chậm rãi hơn ở nông thôn sau (khi đã sống trong) không khí náo nhiệt của thành phố.
Chọn D
Câu 19:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions
There, I knew there was something I had to do today, but now it's completely _________ my mind
Kiến thức: Thành ngữ
Giải thích: slip one’s mind (idiom): quên béng đi (không làm)
Tạm dịch: Ở đó, tôi biết hôm nay mình phải làm điều gì đó, nhưng bây giờ tôi hoàn toàn quên mất rồi.
Chọn B
Câu 20:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word(s) CLOSEST in meaning to the underlined word(s) in each of the following questions
The task was not challenging enough for the team, so everyone got bored soon
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- hard (adj): khó B. routine (adj): thông thường, thường lệ
- simple (adj): đơn giản, không phức tạp D. harmful (adj): có hại
=> challenging (adj): đầy thách thức, thử thác = hard
Tạm dịch: Nhiệm vụ không đủ thử thách cho cả đội, vì vậy mọi người sớm cảm thấy nhàm chán.
Chọn A
Câu 21:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word(s) CLOSEST in meaning to the underlined word(s) in each of the following questions
It is amazing how quickly the new foreign students adapt to the local culture.
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- boring (adj): nhàm chán B. awful (adj): kinh khủng
- dangerous (adj): nguy hiểm D. surprising (adj): đáng ngạc nhiên
=> amazing (adj): ngạc nhiên, kinh ngạc = surprising
Tạm dịch: Thật đáng kinh ngạc trước cách mà các sinh viên nước ngoài mới đến thích nghi với văn hóa bản địa nhanh chóng như thế nào.
Chọn D
Câu 22:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word(s) OPPOSITE in meaning to the underlined word(s) in each of the following questions
The government is taking active steps to prevent the rapid spread of the disease
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- determined (adj): cương quyết B. changed (adj): thay đổi
- bold (adj): dũng cảm, liều lĩnh, quả quyết D. hesitant (adj): chần chừ, do dự
=> active (adj): tích cực, nhanh nhẹn >< hesitant
Tạm dịch: Chính phủ đang thực hiện các bước hiệu quả để ngăn chặn sự lây lan nhanh chóng của dịch bệnh.
Chọn D
Câu 23:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word(s) OPPOSITE in meaning to the underlined word(s) in each of the following questions
He bent over backwards to please his new girlfriend, but she never seemed satisfied
Kiến thức: Thành ngữ
Giải thích:
bend/lean over backwards (to do something): nỗ lực hết mình (để giúp đỡ hoặc để làm hài lòng ai đó)
- cho ai đó một bất ngờ thú vị B. cố gắng làm điều gì đó khó khăn
- thực hiện một số bài tập thể dục D. cố gắng làm điều gì đó dễ dàng
=> bent over backwards >< tried to do something which is easy
Tạm dịch: Anh đã nỗ lực hết mình để làm hài lòng bạn gái mới của mình, nhưng cô ấy dường như không bao giờ hài lòng.
Chọn D
Câu 24:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the option that best completes each of the following exchanges.
David is asking Carl about his playing football.
- David: "How long have you been playing football?”
- Carl: “______________”
Kiến thức: Ngôn ngữ giao tiếp
Giải thích:
David đang hỏi Carl về việc anh ấy chơi bóng đá.
- David: "Bạn chơi bóng đá được bao lâu rồi?"
- Carl: "______________"
- Được 5 năm rồi. B. Khoảng 5 km.
- Thật là thú vị. D. Không gần lắm.
“How long…?” là câu hỏi về “Bao lâu…?” (khoảng thời gian) => chỉ có A là phù hợp.
Chọn A
Câu 25:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the option that best completes each of the following exchanges
Laura and Mitchell are talking about their school days.
- Laura: "Do you think school days are the happiest time of your life?”
- Mitchell: “_____________. I wish my school days would last forever!"
Kiến thức: Ngôn ngữ giao tiếp
Giải thích:
Laura và Mitchell đang nói về thời đi học của họ.
- Laura: "Bạn có nghĩ rằng những ngày đi học là khoảng thời gian hạnh phúc nhất trong cuộc đời của bạn không?"
- Mitchell: “_____________. Tôi ước gì thời đi học của tôi sẽ kéo dài mãi mãi! "
- Thật không thể chấp nhận được B. Tôi nghĩ vậy
- Tôi không nghĩ đó là một ý kiến hay D. Tôi hoàn toàn không đồng ý
Chỉ có phản hồi B phù hợp nhất.
Chọn B
Câu 26:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct word or phrase that best fits each of the numbered blanks from 26 to 30.
CATS
Cats of all kinds are present in the legends, religion, mythology, and history of many different cultures. Cave paintings created by early humans display different types of wild cats (26) ______ are now extinct, or no longer around. Cats (27) ______ to the ones kept as pets today started showing up in artwork thousands of years ago. For example, the ancient Egyptians believed cats were the sacred, or special, animal of a goddess named Bast. They believed that Bast often appeared as a cat, so many ancient Egyptians respected and honoured cats and kittens. (28) ______, other cultures feared cats or thought that they brought illnesses and bad luck. Today, with millions kept as pets in homes around the world, cats have become important members of (29) ______ families. No one knows for sure when or how cats became very popular household pets. It's possible that people noticed how cats hunted mice and rats, so they set food and milk out to keep the cats near their homes. This helped to prevent too many of these rodents from coming into homes and eating people's food or (30) ______ sickness.
(Adapted from https://www.englishrevealed.co.uk)
Kiến thức: Đại từ quan hệ
Giải thích:
Cần điền đại từ quan hệ thay thế cho danh từ chỉ vật “cats” (mèo), làm chủ ngữ cho MĐQH => dùng “which”.
- why: tại sao B. which: cái mà
- who: người mà D. where: ở nơi mà
Cave paintings created by early humans display different types of wild cats (26) which are now extinct, or no longer around.
Tạm dịch: Những bức tranh trong hang động do con người đầu tiên tạo ra cho thấy các loại mèo hoang dã khác nhau hiện đã tuyệt chủng hoặc không còn tồn tại.
Chọn B
Câu 27:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct word or phrase that best fits each of the numbered blanks from 26 to 30. CATS Cats of all kinds are present in the legends, religion, mythology, and history of many different cultures. Cave paintings created by early humans display different types of wild cats (26) ______ are now extinct, or no longer around. Cats (27) ______ to the ones kept as pets today started showing up in artwork thousands of years ago. For example, the ancient Egyptians believed cats were the sacred, or special, animal of a goddess named Bast. They believed that Bast often appeared as a cat, so many ancient Egyptians respected and honoured cats and kittens. (28) ______, other cultures feared cats or thought that they brought illnesses and bad luck. Today, with millions kept as pets in homes around the world, cats have become important members of (29) ______ families. No one knows for sure when or how cats became very popular household pets. It's possible that people noticed how cats hunted mice and rats, so they set food and milk out to keep the cats near their homes. This helped to prevent too many of these rodents from coming into homes and eating people's food or (30) ______ sickness. (Adapted from https://www.englishrevealed.co.uk)
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- close to: gần với B. same as: giống với
- like sth: giống như D. similar to: giống, tương tự
Cats (27) similar to the ones kept as pets today started showing up in artwork thousands of years ago.
Tạm dịch: Những con mèo tương tự như những con được nuôi làm thú cưng ngày nay bắt đầu xuất hiện trong các tác phẩm nghệ thuật từ hàng nghìn năm trước.
Chọn D
Câu 28:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct word or phrase that best fits each of the numbered blanks from 26 to 30.
CATS
Cats of all kinds are present in the legends, religion, mythology, and history of many different cultures. Cave paintings created by early humans display different types of wild cats (26) ______ are now extinct, or no longer around. Cats (27) ______ to the ones kept as pets today started showing up in artwork thousands of years ago. For example, the ancient Egyptians believed cats were the sacred, or special, animal of a goddess named Bast. They believed that Bast often appeared as a cat, so many ancient Egyptians respected and honoured cats and kittens. (28) ______, other cultures feared cats or thought that they brought illnesses and bad luck. Today, with millions kept as pets in homes around the world, cats have become important members of (29) ______ families. No one knows for sure when or how cats became very popular household pets. It's possible that people noticed how cats hunted mice and rats, so they set food and milk out to keep the cats near their homes. This helped to prevent too many of these rodents from coming into homes and eating people's food or (30) ______ sickness.
Kiến thức: Liên từ/ Trạng từ liên kết
Giải thích:
- However: tuy nhiên B. Consequently: kết quả là, do đó
- For instance: ví dụ D. Furthermore: hơn nữa, ngoài ra
They believed that Bast often appeared as a cat, so many ancient Egyptians respected and honoured cats and kittens. (28) However, other cultures feared cats or thought that they brought illnesses and bad luck.
Tạm dịch: Họ tin rằng Bast thường xuất hiện dưới dạng mèo nên nhiều người Ai Cập cổ đại rất kính trọng và tôn vinh mèo và mèo con. Tuy nhiên, các nền văn hóa khác lại sợ mèo hoặc cho rằng chúng mang lại bệnh tật và xui xẻo.
Chọn A
Câu 29:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct word or phrase that best fits each of the numbered blanks from 26 to 30. CATS Cats of all kinds are present in the legends, religion, mythology, and history of many different cultures. Cave paintings created by early humans display different types of wild cats (26) ______ are now extinct, or no longer around. Cats (27) ______ to the ones kept as pets today started showing up in artwork thousands of years ago. For example, the ancient Egyptians believed cats were the sacred, or special, animal of a goddess named Bast. They believed that Bast often appeared as a cat, so many ancient Egyptians respected and honoured cats and kittens. (28) ______, other cultures feared cats or thought that they brought illnesses and bad luck. Today, with millions kept as pets in homes around the world, cats have become important members of (29) ______ families. No one knows for sure when or how cats became very popular household pets. It's possible that people noticed how cats hunted mice and rats, so they set food and milk out to keep the cats near their homes. This helped to prevent too many of these rodents from coming into homes and eating people's food or (30) ______ sickness.
Kiến thức: Lượng từ
Giải thích:
- a lot (adv): nhiều # a lot of + N số nhiều: nhiều B. much + N không đếm được: nhiều
- many + N số nhiều: nhiều D. every + N số ít, đếm được: mọi
Sau chỗ trống là danh từ số nhiều, đếm được “families” => loại B, D. Loại A vì đây là trạng từ.
Today, with millions kept as pets in homes around the world, cats have become important members of (29) many families.
Tạm dịch: Ngày nay, với hàng triệu con vật được nuôi trong nhà trên khắp thế giới, mèo đã trở thành thành viên quan trọng của nhiều gia đình.
Chọn C
Câu 30:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct word or phrase that best fits each of the numbered blanks from 26 to 30. CATS Cats of all kinds are present in the legends, religion, mythology, and history of many different cultures. Cave paintings created by early humans display different types of wild cats (26) ______ are now extinct, or no longer around. Cats (27) ______ to the ones kept as pets today started showing up in artwork thousands of years ago. For example, the ancient Egyptians believed cats were the sacred, or special, animal of a goddess named Bast. They believed that Bast often appeared as a cat, so many ancient Egyptians respected and honoured cats and kittens. (28) ______, other cultures feared cats or thought that they brought illnesses and bad luck. Today, with millions kept as pets in homes around the world, cats have become important members of (29) ______ families. No one knows for sure when or how cats became very popular household pets. It's possible that people noticed how cats hunted mice and rats, so they set food and milk out to keep the cats near their homes. This helped to prevent too many of these rodents from coming into homes and eating people's food or (30) ______ sickness.
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
- suffering: chịu đựng B. spreading: lây lan
- treating: điều trị, đối xử D. experiencing: trải nghiệm
This helped to prevent too many of these rodents from coming into homes and eating people's food or (30) spreading sickness.
Tạm dịch: Điều này đã giúp ngăn chặn quá nhiều loài gặm nhấm này vào nhà và ăn thức ăn của người dân hoặc lây lan bệnh tật.
Chọn B.
Câu 31:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or Don your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35.
Living on my own
When I tell people about the idea of moving out, many people's reaction is like, “what do your parents say?” because they assume parents would not like their children to leave them. I don't know if my parents like it, but they always support and respect my decisions. They think it is good for me to try and live on my own and then I would know it is the best to stay with my family. The most important reason for independent living is to save the travelling time to work. It used to take me one hour fifteen minutes to travel to work from my previous living place.
From my new apartment, it just takes me thirty minutes, so I saved forty-five minutes' travelling time. I don't have to get up early, and I save two thirds of my traveling cost. In addition, I gain my personal space and freedom by independent living. I make my own decisions; I don't have to say whether I would go home for dinner; I can invite my friends to come and stay late.
Money is the main issue in living on your own. You have to be responsible for all the expenses. Therefore, you've got to be well prepared and save up for your bills. Although I find my transportation time much shorter, the saved time is spent on other things, such as cooking and other household chores. Preparing and cooking the food do occupy a significant portion of my time, therefore I always try to make simple meals. Moreover, I have to regularly tidy up my apartment and wash my clothes, so it doesn't really save much of my time after all.
Now I'm getting used to my new life, and I'm enjoying it. I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
(Adapted from https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english)
Why does the writer want to move out?
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Tại sao tác giả muốn chuyển ra ngoài?
- Vì nó giúp việc đi làm của anh ấy thuận tiện hơn.
- Vì nhiều người cho rằng anh ấy nên sống tự lập.
- Vì bố mẹ anh ấy không ủng hộ và tôn trọng quyết định của anh ấy.
- Vì bố mẹ anh ấy muốn anh ấy sống xa họ.
Thông tin: The most important reason for independent living is to save the travelling time to work.
Tạm dịch: Lý do quan trọng nhất cho cuộc sống tự lập là để tiết kiệm thời gian đi lại để đi làm.
Chọn A
Câu 32:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or Don your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35.
Living on my own
When I tell people about the idea of moving out, many people's reaction is like, “what do your parents say?” because they assume parents would not like their children to leave them. I don't know if my parents like it, but they always support and respect my decisions. They think it is good for me to try and live on my own and then I would know it is the best to stay with my family. The most important reason for independent living is to save the travelling time to work. It used to take me one hour fifteen minutes to travel to work from my previous living place.
From my new apartment, it just takes me thirty minutes, so I saved forty-five minutes' travelling time. I don't have to get up early, and I save two thirds of my traveling cost. In addition, I gain my personal space and freedom by independent living. I make my own decisions; I don't have to say whether I would go home for dinner; I can invite my friends to come and stay late.
Money is the main issue in living on your own. You have to be responsible for all the expenses. Therefore, you've got to be well prepared and save up for your bills. Although I find my transportation time much shorter, the saved time is spent on other things, such as cooking and other household chores. Preparing and cooking the food do occupy a significant portion of my time, therefore I always try to make simple meals. Moreover, I have to regularly tidy up my apartment and wash my clothes, so it doesn't really save much of my time after all.
Now I'm getting used to my new life, and I'm enjoying it. I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
(Adapted from https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english)
According to paragraph 3, which of the following is the most time consuming to the writer?
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Theo đoạn 3, việc làm nào sau đây khiến tác giả tốn nhiều thời gian nhất?
- Tiết kiệm cho các hóa đơn gia đình B. Dọn dẹp căn hộ
- Thời gian vận chuyển/giao thông D. Nấu ăn và làm việc nhà
Thông tin: Although I find my transportation time much shorter, the saved time is spent on other things, such as cooking and other household chores. Preparing and cooking the food do occupy a significant portion of my time, therefore I always try to make simple meals. Moreover, I have to regularly tidy up my apartment and wash my clothes, so it doesn't really save much of my time after all.
Tạm dịch: Mặc dù tôi thấy thời gian đi lại ngắn hơn nhiều, nhưng thời gian đã tiết kiệm được đó lại dành cho những thứ khác, chẳng hạn như nấu ăn và một số việc nhà khác. Việc chuẩn bị và nấu thức ăn chiếm một phần đáng kể thời gian của tôi, do đó tôi luôn cố gắng làm những bữa ăn đơn giản. Ngoài ra, tôi phải thường xuyên dọn dẹp căn hộ của mình và giặt quần áo, vì vậy cuối cùng thì tôi cũng không thực sự tiết kiệm được phần lớn thời gian của mình.
Chọn D
Câu 33:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or Don your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35.
Living on my own
When I tell people about the idea of moving out, many people's reaction is like, “what do your parents say?” because they assume parents would not like their children to leave them. I don't know if my parents like it, but they always support and respect my decisions. They think it is good for me to try and live on my own and then I would know it is the best to stay with my family. The most important reason for independent living is to save the travelling time to work. It used to take me one hour fifteen minutes to travel to work from my previous living place.
From my new apartment, it just takes me thirty minutes, so I saved forty-five minutes' travelling time. I don't have to get up early, and I save two thirds of my traveling cost. In addition, I gain my personal space and freedom by independent living. I make my own decisions; I don't have to say whether I would go home for dinner; I can invite my friends to come and stay late.
Money is the main issue in living on your own. You have to be responsible for all the expenses. Therefore, you've got to be well prepared and save up for your bills. Although I find my transportation time much shorter, the saved time is spent on other things, such as cooking and other household chores. Preparing and cooking the food do occupy a significant portion of my time, therefore I always try to make simple meals. Moreover, I have to regularly tidy up my apartment and wash my clothes, so it doesn't really save much of my time after all.
Now I'm getting used to my new life, and I'm enjoying it. I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
(Adapted from https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english)
The word "strike" in paragraph 4 is closest in meaning to______.
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Từ “strike” trong đoạn 4 có nghĩa gần nhất với __________.
- reach (v): đạt được B. upset (v): làm khó chịu, phá rối
- destroy (v): phá hủy D. consider (v): cân nhắc, xem xét
=> Cụm từ: strike a balance (between A and B): đạt được sự cân bằng
=> strike = reach
Thông tin: I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
Tạm dịch: Tôi cảm thấy việc chuyển ra ngoài sống giúp tôi dễ dàng đạt được sự cân bằng giữa công việc, cuộc sống xã hội, học tập và gia đình của mình.
Chọn A
Câu 34:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or Don your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35.
Living on my own
When I tell people about the idea of moving out, many people's reaction is like, “what do your parents say?” because they assume parents would not like their children to leave them. I don't know if my parents like it, but they always support and respect my decisions. They think it is good for me to try and live on my own and then I would know it is the best to stay with my family. The most important reason for independent living is to save the travelling time to work. It used to take me one hour fifteen minutes to travel to work from my previous living place.
From my new apartment, it just takes me thirty minutes, so I saved forty-five minutes' travelling time. I don't have to get up early, and I save two thirds of my traveling cost. In addition, I gain my personal space and freedom by independent living. I make my own decisions; I don't have to say whether I would go home for dinner; I can invite my friends to come and stay late.
Money is the main issue in living on your own. You have to be responsible for all the expenses. Therefore, you've got to be well prepared and save up for your bills. Although I find my transportation time much shorter, the saved time is spent on other things, such as cooking and other household chores. Preparing and cooking the food do occupy a significant portion of my time, therefore I always try to make simple meals. Moreover, I have to regularly tidy up my apartment and wash my clothes, so it doesn't really save much of my time after all.
Now I'm getting used to my new life, and I'm enjoying it. I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
(Adapted from https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english)
The word "It" in paragraph 4 refers to ______.
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Từ “It” trong đoạn 4 đề cập đến ____________.
- tận hưởng cuộc sống B. việc chuyển ra ngoài sống
- công việc của tôi D. cuộc sống xã hội của tôi
=> it = moving out
Thông tin: I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
Tạm dịch: Tôi cảm thấy việc chuyển ra ngoài sống giúp tôi dễ dàng đạt được sự cân bằng giữa công việc, cuộc sống xã hội, học tập và gia đình của mình. Nó có thể là một thứ gì đó hơi rắc rối nhưng nó có thể rất đáng giá.
Chọn B
Câu 35:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or Don your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 31 to 35.
Living on my own
When I tell people about the idea of moving out, many people's reaction is like, “what do your parents say?” because they assume parents would not like their children to leave them. I don't know if my parents like it, but they always support and respect my decisions. They think it is good for me to try and live on my own and then I would know it is the best to stay with my family. The most important reason for independent living is to save the travelling time to work. It used to take me one hour fifteen minutes to travel to work from my previous living place.
From my new apartment, it just takes me thirty minutes, so I saved forty-five minutes' travelling time. I don't have to get up early, and I save two thirds of my traveling cost. In addition, I gain my personal space and freedom by independent living. I make my own decisions; I don't have to say whether I would go home for dinner; I can invite my friends to come and stay late.
Money is the main issue in living on your own. You have to be responsible for all the expenses. Therefore, you've got to be well prepared and save up for your bills. Although I find my transportation time much shorter, the saved time is spent on other things, such as cooking and other household chores. Preparing and cooking the food do occupy a significant portion of my time, therefore I always try to make simple meals. Moreover, I have to regularly tidy up my apartment and wash my clothes, so it doesn't really save much of my time after all.
Now I'm getting used to my new life, and I'm enjoying it. I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family. It may be troublesome, but it may be worth it.
(Adapted from https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english)
What conclusion does the writer make about moving out?
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Tác giả rút ra kết luận gì về việc dọn ra ở riêng?
- Thật quá phiền phức khi phải sống một mình.
- Nó dễ dàng hơn cho người khác, nhưng không dễ dàng cho anh ta.
- Nó giúp anh ta có được sự cân bằng trong cuộc sống.
- Anh ấy đang tận hưởng những rắc rối mà nó mang lại.
Thông tin: I feel that moving out makes it easier for me to strike a balance between my work, my social life, my study and my family.
Tạm dịch: Tôi cảm thấy việc chuyển ra ngoài sống giúp tôi dễ dàng đạt được sự cân bằng giữa công việc, cuộc sống xã hội, học tập và gia đình của mình.
Chọn C
Câu 36:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years.
(Adapted from https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people)
What is the main idea of the passage?
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Ý chính của bài đọc là gì?
- Thật không dễ dàng để được giáo dục bởi một người mẹ đơn thân trong một xã hội nam quyền. => chỉ là chi tiết của 1 đoạn
- Trận động đất thảm khốc năm 2015 đã làm suy giảm hệ thống trường học ở Nepal. => chỉ là chi tiết của 1 đoạn
- Một người đàn ông sinh ra trong hoàn cảnh nghèo khó ở Nepal đã truyền cảm hứng cho hàng nghìn trẻ em đến trường.
- Nepal xóa mù chữ thành công nhờ sự hỗ trợ tài chính của Ngân hàng Thế giới. => ngân hàng này xếp hạng Nepal chứ không giúp xóa mù chữ
Chọn C
Câu 37:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years
The word "tackling" in the passage is closest in meaning to ________.
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Từ “tackling” trong bài đọc có nghĩa gần nhất với __________.
- suffering: chịu đựng B. discussing: thảo luận
- addressing: giải quyết D. planning: lên kế hoạch
=> tackling: giải quyết = addressing
Thông tin: Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
Tạm dịch: Surya Karki và tổ chức từ thiện United World Schools Nepal (UWS) của ông đang giải quyết tỷ lệ mù chữ và nghèo đói cao bằng cách tài trợ và cải thiện giáo dục.
Chọn C
Câu 38:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years.
(Adapted from https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people)
The word "there" in the passage refers to ________.
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Từ "there" trong bài đọc đề cập đến ________.
- ngôi trường ở Trung Quốc nơi Karki học bằng Thạc sĩ
- nhà của Karki ở Nepal
- trường học ở Kathmandu nơi Karki học
- trường học ở Hoa Kỳ Karki đã học bằng Thạc sĩ của mình
Thông tin: … and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States.
Tạm dịch: … và khi 8 tuổi, Karki đã nhận được học bổng du học tại thủ đô Kathmandu. Ở đó, ông giành được học bổng và hoàn thành chương trình Thạc sĩ tại Trung Quốc và Hoa Kỳ.
Chọn C
Câu 39:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years.
(Adapted from https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people)
The word "displacing” in the passage mostly means ________.
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Từ "displacing" trong đoạn văn chủ yếu có nghĩa là ________.
- khiến mọi người mất nhà cửa B. khiến mọi người hoảng sợ
- làm cho mọi người mất phương hướng D. mang lại sự an toàn cho mọi người
=> displacing: to force people to move away from their home to another place (buộc mọi người phải di chuyển khỏi nhà của họ đến một nơi khác) = making people homeless
Thông tin: The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty.
Tạm dịch: Trận động đất kinh hoàng năm 2015 đã làm hư hại 9.300 trường học, khiến hàng trăm nghìn gia đình phải di dời và đẩy 700.000 người vào cảnh nghèo đói.
Chọn A
Câu 40:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years.
(Adapted from https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people)
What can we learn about Nepal from the passage?
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Chúng ta có thể học được gì về Nepal từ bài đọc này?
- Giáo dục của chính phủ có thể đến được ngay cả những ngôi làng nông thôn hẻo lánh nhất.
- Năm 2011, chỉ hơn 50% dân số biết đọc và viết.
- Hiện có dân số dưới 10 triệu người một chút.
- Nơi đây từng có tỷ lệ người biết chữ cao hơn 31 quốc gia khác trên thế giới.
Thông tin: The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Tạm dịch: Ngân hàng Thế giới xếp Nepal là quốc gia nghèo thứ 31 trên toàn cầu, với gần 10 triệu người sống với thu nhập hàng ngày từ 1,48 đến 2,50 bảng. Nhiều ngôi làng nông thôn vẫn chưa có được giáo dục của chính phủ và tỷ lệ biết chữ của người lớn chỉ ở mức 60% vào năm 2011. => A, B, D sai
Chọn C
Câu 41:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years.
(Adapted from https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people)
All of the following is TRUE about Surya Karki EXCEPT ________
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Tất cả những điều sau đây là ĐÚNG về Surya Karki NGOẠI TRỪ ________
- ông ấy không được nuôi dưỡng bởi bố mình, đó là một bất lợi trong một xã hội nam quyền.
- ông ấy đã từng phải đi một quãng đường dài để đến trường.
- ông ấy đạt được thành tích học tập đầu tiên khi còn rất trẻ.
- ông ấy và tổ chức từ thiện UWS của mình bắt đầu xây dựng trường học đầu tiên của họ vào năm 2015.
Thông tin: I was raised by a single mother in a male-dominated society.
Tạm dịch: Tôi được nuôi dưỡng bởi một bà mẹ đơn thân trong một xã hội nam quyền.
Chọn A.
Câu 42:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.
An education pioneer born into rural poverty in Nepal has opened 30 schools in a bid to boost prospects for his country's children.
The World Bank ranks Nepal as the globe's 31st poorest country, with almost 10 million people living on daily incomes between £1.48 and £2.50. Many rural villages remain unreached by government schooling and adult literacy stood at just 60 percent in 2011.
Surya Karki and his charity United World Schools Nepal (UWS) are tackling high illiteracy and poverty rates by funding and improving education.
The first school opened in 2015. Since then 92 percent of children have completed primary education, which finishes at age eight, and continued into secondary education with UWS schools, in comparison to 39 percent of students continuing education who attended government schools.
Mr Karki was born into poverty in rural Nepal. Speaking to the Telegraph he said: "School is the only solution to the poverty cycle that we live in. I was raised by a single mother in a male-dominated society. The school that I went to was approximately two hours’ walk away. My house was on top of a hill and my mother had to drag me across rivers. We used to walk 10 miles a day. The schooling was really bad."
Karki's mother was a firm believer in education, and at age eight Karki secured a scholarship to study in the capital, Kathmandu. From there he won scholarships and completed Master's degrees in China and the United States. He returned to Nepal in 2015 and decided to stay and develop the education system. Karki said: "Inequalities in a country can only be decreased if there is access to knowledge."
The devastating earthquake in 2015 damaged 9,300 schools, displacing hundreds of thousands of families and pushing 700,000 people into poverty. As of January 2018, only 2,891 schools had been rebuilt. Karki said: “We came at a crucial time, where we could redo or undo what had been done badly. Education was really bad in terms of infrastructure, quality of teachers and training. It was an opportunity for us to really make things better."
UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity. Sexual health classes are taught to the children in the later years.
(Adapted from https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people)
Which of the following can be inferred from the passage?
Kiến thức: Đọc hiểu
Giải thích:
Điều nào sau đây có thể được suy ra từ đoạn văn?
- Karki và tổ chức của ông nói chung đã làm tốt hơn các trường học của chính phủ Nepal trong việc truyền cảm hứng cho trẻ em tiếp tục đi học.
- Những trở ngại mà các trường học ở Nepal gặp phải ngày càng nghiêm trọng do thời tiết khắc nghiệt và trận động đất thảm khốc năm 2015.
- Trường học cung cấp cho Karki có chất lượng cao hơn so với học sinh hiện tại ở Nepal.
- Trẻ em trong độ tuổi đi học ở Nepal chán học các trường chính phủ và chọn học các trường UWS ở các cấp học cao hơn.
Thông tin: UWS Nepal has so far built 30 schools and has seven more in construction. The schools run between 10 am and 3:30 pm, and have an 86 percent average attendance rate, which Karki says is almost double the attendance rate for government schools in the vicinity.
Tạm dịch: UWS Nepal cho đến nay đã xây dựng được 30 trường học và 7 trường học nữa đang được xây dựng. Các trường học hoạt động trong khoảng thời gian từ 10 giờ sáng đến 3 giờ 30 chiều, và có tỷ lệ đi học trung bình là 86%, mà Karki nói là gần gấp đôi tỷ lệ đi học của các trường công lập (trường do chính phủ xây dựng) ở vùng lân cận.
Chọn A
Câu 43:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions
Yesterday morning I get stuck in a traffic jam for an hour on the way to work.
Kiến thức: Thì quá khứ đơn
Giải thích:
Dấu hiệu: “Yesterday morning” (sáng hôm qua) => chia động từ ở thì quá khứ đơn.
Sửa: get => got
Tạm dịch: Sáng hôm qua tôi bị kẹt xe cả tiếng đồng hồ trên đường đi làm.
Chọn A.
Câu 44:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions
Being almost unknown ten years ago, these firms are now famous for its high-quality products and services
Kiến thức: Tính từ sở hữu
Giải thích:
its: của nó => chỉ sự sở hữu cho danh từ số ít, chỉ vật
their: của họ, của chúng => chỉ sự sở hữu cho danh từ số nhiều
“these firms” (những công ty này) là danh từ số nhiều.
Sửa: its => their
Tạm dịch: Gần như không được biết đến cách đây mười năm, những công ty này giờ đây đã nổi tiếng với các sản phẩm và dịch vụ chất lượng cao của họ.
Chọn C
Câu 45:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions
For a man in eminent danger of losing his job, he appeared quite unruffled and cool
Kiến thức: Từ vựng
Giải thích:
eminent (adj): lỗi lạc, xuất sắc imminent (adj): sắp xảy đến
Sửa: eminent => imminent
Tạm dịch: Đối với một người đàn ông sắp có nguy cơ mất việc, anh ta tỏ ra khá bình tĩnh và điềm tĩnh.
Chọn A
Câu 46:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is closest in meaning to each of the following questions
It's necessary to listen to opinions that are different from ours
Kiến thức: Động từ khuyết thiếu
Giải thích:
be necessary to V-nguyên thể: cần thiết làm gì
= should + V-nguyên thể: nên làm gì
mustn’t + V-nguyên thể: không được phép làm gì
may + V-nguyên thể: có thể, có lẽ là làm gì
needn’t + V-nguyên thể: không cần làm gì
Tạm dịch: Cần phải lắng nghe những ý kiến khác với ý kiến của chúng ta.
- Chúng ta không được lắng nghe những ý kiến khác với ý kiến của chúng ta. => sai nghĩa
- Chúng ta có thể lắng nghe những ý kiến khác với ý kiến của chúng ta. => sai nghĩa
- Chúng ta nên lắng nghe những ý kiến khác với ý kiến của chúng ta.
- Chúng ta không cần lắng nghe những ý kiến khác với ý kiến của chúng ta. => sai nghĩa
Chọn C
Câu 47:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is closest in meaning to each of the following questions
He last saw her two weeks ago.
Kiến thức: Thì hiện tại hoàn thành
Giải thích:
Cách dùng: thì hiện tại hoàn thành diễn tả sự việc xảy ra bắt đầu từ quá khứ, vẫn còn liên hệ hoặc để lại kết quả ở hiện tại mà không đề cập đến thời điểm hành động xảy ra.
Thường dùng với: for + khoảng thời gian / since + mốc thời gian.
Cấu trúc đống nghĩa: S + last + V-quá khứ đơn + khoảng thời gian + ago: Lần cuối ai làm gì là ….
= S + haven’t / hasn’t + P2 + for + khoảng thời gian: Ai đó đã không làm gì được bao lâu rồi
Tạm dịch: Anh ấy gặp cô ấy lần cuối cách đây hai tuần.
- Anh ấy đã không gặp cô ấy hai tuần trước. => sai nghĩa (2 tuần trước có gặp)
- Anh ấy đã gặp cô ấy trong hai tuần. => sai nghĩa
- Anh ấy đã không gặp cô ấy trong hai tuần. (2 tuần trước có gặp, nhưng từ 2 tuần đó đến bây giờ thì chưa gặp)
- Anh ấy đã gặp cô ấy được hai tuần. => sai nghĩa
Chọn C.
Câu 48:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is closest in meaning to each of the following questions
"You should come, it's going to be a lot of fun," she said
Kiến thức: Câu tường thuật đặc biệt
Giải thích:
Một số cấu trúc tường thuật với các động từ:
remind sb to V: nhắc nhở ai làm gì
persuade sb to V: thuyết phục ai làm gì
decide to V: quyết định làm gì
promise to V: hứa làm gì
Tạm dịch: "Bạn nên đến, sẽ rất vui đấy," cô nói.
- Cô ấy nhắc tôi đến. => sai nghĩa B. Cô ấy thuyết phục tôi đến.
- Cô ấy quyết định đến. => sai nghĩa D. Cô ấy hứa sẽ đến. => sai nghĩa
Chọn B
Câu 49:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that best combines each pair of sentences in the following questions
She contracted a severe illness. She realized the importance of good health only then
Kiến thức: Đảo ngữ
Giải thích:
But for + N, S + could have P2: Nếu không vì/có … thì đã … (câu điều kiện loại 3)
Only after + S + V + trợ động từ + S + V: Chỉ sau khi … thì …
Not until S + V + trợ động từ + S + V: Mãi cho đến khi … thì…
Hardly + had + S + P2 + when + S + V-quá khứ đơn: Vừa mới … thì …
Tạm dịch: Cô ấy mắc phải một căn bệnh nặng. Khi đó cô mới nhận ra tầm quan trọng của một sức khỏe tốt.
- Nếu không vì cô ấy nhận ra tầm quan trọng của sức khỏe tốt, cô ấy có thể đã mắc phải một căn bệnh nặng rồi. => sai nghĩa (thực tế là cô ấy đã mặc bệnh rồi)
- Chỉ sau khi cô ấy mắc một căn bệnh nặng, cô ấy mới nhận ra tầm quan trọng của sức khoẻ tốt.
- Mãi cho đến khi cô ấy nhận ra tầm quan trọng của sức khỏe tốt thì cô ấy đã mắc một căn bệnh nặng. => sai nghĩa
- Cô ấy vừa mới nhận ra tầm quan trọng của sức khỏe tốt thì cô ấy mắc một căn bệnh nặng. => sai nghĩa
Chọn B
Câu 50:
Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that best combines each pair of sentences in the following questions
My parents aren't here now. I want to share this triumph with them.
Kiến thức: Câu điều kiện
Giải thích:
If only + S + V-quá khứ hoàn thành: giá mà … => điều ước trái với quá khứ
If + S + V-hiện tại đơn, S + V-hiện tại đơn => điều có thật ở hiện tại
S + wish + V-quá khứ đơn: ước … => điều ước trái với hiện tại
As long as + S + V: miễn là …
Tạm dịch: Bây giờ bố mẹ tôi không ở đây. Tôi muốn chia sẻ chiến thắng này với họ.
- Sai câu ước (phải dùng ước trái với hiện tại)
- Sai câu điều kiện (phải dùng loại 2)
- Tôi ước gì bố mẹ tôi ở đây bây giờ, để tôi có thể chia sẻ chiến thắng này với họ.
- Miễn là bố mẹ tôi ở đây, họ sẽ có thể chia sẻ chiến thắng này với tôi. => sai nghĩa
Chọn C